Kleuradvies buitenzijde gebouw i.o.v. Hendriks SGR

Kleuradvies buitenzijde perrongebouw Hengelo i.o.v. NS Stations

Meer eenheid krijgen qua kleur op het perron, dat was het doel van de kleurwijziging. Op het perron is aan de ene kant de donkergroene gietijzeren historische overkapping te zien en daarnaast de trapopgang die opvallend groene wanden heeft (zie onderste foto). De kleur van de trapopgang heeft een hele andere groene tint dan de overkapping.

Kleuradvies buitenzijde gebouw i.o.v. Hendriks SGR

Het perrongebouw was in de oude situatie grijs, met rood en groen als accentkleuren. Deze kleuren hadden geen connectie met zowel de kleur van de overkapping als de kleur van de trapopgang. Het was de opdracht om kleuren te vinden voor het perrongebouw die de kleuren van de overkapping en de trapopgang dichter naar elkaar zouden brengen om meer eenheid in de gezamenlijke uitstraling te krijgen. Opdrachtgever was NS Stations.

Het advies

De historische overkapping is donkergroen met een sterk warme ondertoon. De tunnel onder het station, met de trapopgang, heeft groene wanden, dit groen is veel koeler en feller dan het groen van de overkapping.

In de nieuwe situatie heeft de plint een lichte en vergrijsde variant gekregen van de kleur van de trapopgang, het is een wat koele groene tint. De deuren krijgen bij benadering dezelfde warme donkergroene kleur als de historische overkapping. Het kleuradvies voor het perrongebouw verenigt zo beide heel verschillende groentinten en zorgt voor eenheid op het perron.

Historie

Het oude station is gebouwd rond 1900. De huidige historische overkapping stamt ook uit die tijd. In 1944 is het stationsgebouw bij bombardementen zo beschadigd dat het herstellen teveel geld zou kosten. Daarom is besloten om het oude gebouw te slopen en een nieuw gebouw te bouwen, in de stijl van de jaren 50. Alleen de overkapping is nog uit 1900.

Neem contact op om kennis te maken! Ik ben landelijk inzetbaar voor projecten.

Kleuradvies buitenzijde gebouw i.o.v. Hendriks SGR