Werkwijze

werkwijze

Harmonie

Kleurontwerp draait voor mij om harmonie:

  • De kleuren sluiten aan bij de architectuur
  • Ze passen in de omgeving
  • Alle materialen (ook bakstenen, dakpannen, beton, bestrating) hebben kleur en spelen allemaal een rol in het ontwerp
  • Kleuren hoeven zeker niet altijd opvallend te zijn
  • Bewoners zijn blij met hun buurt, ik droom van een wereld waarin niemand zich schaamt voor zijn woonomgeving

Voordelen verbeterde uitstraling

Verduurzaming of onderhoud? Veel corporaties verbeteren dan ook de uitstraling.

Theo Schuurman, Projectleider deltaWonen: We willen dat onze huurders een prettige woonomgeving hebben waar ze tevreden zijn. De uitstraling van een complex bepaalt voor een deel de tevredenheid van bewoners.

Met kleurwijziging bereik je veel:

  • Grotere tevredenheid
  • Daardoor minder verloop
  • En beter gedrag
  • Kan bijdragen aan meer sociale samenhang (na bewonersparticipatie bij kleurwijziging)
  • Betere verhuurbaarheid
  • Kan bijdragen aan acceptatie verduurzamingsprojecten

Wilma Eskes, Projectleider Planmatig Onderhoud SWZ: Als de uitstraling niet goed is dan kun je op termijn leegstand verwachten. En een verbeterde uitstraling van een pand aan de buitenzijde levert ook een positieve bijdrage aan de woonbeleving in het pand.

Bewoners betrekken

Bewoners betrekken bij kleurwijziging een ‘gedoe’? Niet met een helder stappenplan.

Wilma Eskes, Projectleider Planmatig Onderhoud SWZ: ‘Een verbeterde uitstraling en ook het proces er omheen zijn goed voor de betrokkenheid. Na zo’n traject scoor je als corporatie vaak beter op bewonerstevredenheid en is er meer sociale samenhang.’

De manier waarop ik vaak werk:

Stap 1 (deze 1e stap wordt soms overgeslagen): Alle bewoners krijgen een korte enquête waarin ze kunnen invullen welke sfeer zij willen. Ik lever de tekst voor de enquête aan (2 of 3 vragen). De corporatie verstuurt de enquête

Stap 2: Er worden 2 ontwerpen gemaakt met de gewenste sfeer. Desgewenst worden deze voorgelegd bij Welstand/gemeente

Stap 3: Alle bewoners krijgen een keuzeformulier met bewerkte foto’s van de 2 ontwerpen. Dit keuzeformulier lever ik digitaal aan en wordt geprint en verspreid door de corporatie.

Stap 4: Het ontwerp met de meeste stemmen wordt uitgevoerd

Soms wordt stap 1 overgeslagen, soms wordt eerst een bewonerscommissie benaderd. Per project kijken we samen wat de beste aanpak is.

Roel Brink, Projectleider Planmatig Onderhoud Nijestee: ‘Het project voor Nijestee was een succes. Bewoners konden zelf kiezen welke kleur hun voordeur kreeg. Ze konden kiezen uit 4 kleuren. Door dit project kwamen we op een leuke manier in gesprek met onze bewoners.
We hebben hierdoor informatie gekregen van bewoners die we in de georganiseerde bijeenkomsten niet hadden gekregen.

Fysiek en sociaal verbinden

Inmiddels heb ik 88 kleurwijzigingen uitgevoerd voor 21 verschillende corporaties. Een aantal van deze projecten is op deze site te zien.

Ik voel me als een vis in het water in de dynamiek tussen de 2 afdelingen: afdeling Verduurzaming/Onderhoud en afdeling Leefbaarheid/Wonen

  • De expertise van 2 vakgebieden samen geeft de kans om meerdere vliegen in één klap te slaan. Naast verduurzaming/instandhouding kun je een complex in meerdere opzichten een ‘upgrade’ geven.
  • De medewerker Leefbaarheid/Wonen kan de kleurwijziging aangrijpen om hierop voort te borduren qua leefbaarheid. Bijvoorbeeld: oprichten bewonerscommissie, aanleggen geveltuinen, een ontmoetingsplek maken, in gesprek gaan over gedrag.
  • De medewerker Leefbaarheid/Wonen kan de projectleider deels ontlasten om een stuk bewonersparticipatie samen met mij op te pakken.

Hoe leuk is het om met een kleine extra inspanning er samen echt iets moois van te maken?

Neem vooral contact op om kennis te maken! Ik ben landelijk inzetbaar.